Verslag Riga reis van Evert

Johan, de organisator van de reis naar Riga

Verslag Loopreis Riga

Na een rust van 2 jaar wegens een enkelblessure besloot ik in maart me toch maar op te geven voor de loopreis naar Riga van “Jorritsma Travel”( Het reisbureau voor loopreizen zonder winstoogmerk) en voorzichtig weer te trainen voor de loop van 5km.
Mensen die ik vertelde dat ik deze reis ging maken vroegen dan,” Riga, is dit in Spanje of in Italië“, nee, Riga is de hoofdstad van Letland, dit is bij Polen linksaf, we gaan er vanuit dat de piloot de weg wel weet.

De avond voor vertrek kwamen we tot de ontdekking dat er voor het vervoer de bagage zowel voor de heen- als retourvlucht 30 Euro betaald moest worden, om deze kosten te besparen heb ik, net als de meesten van ons alleen handbagage ingepakt, het maximum gewicht is dan 8 kilo, dus heb ik alleen het hoogstnoodzakelijk ingepakt en had toen slechts 5 kilo, om toch een beetje aan het gewicht te komen had ik mijn rugzakje verder gevuld met oude kranten.

Johan was als kwartiermaker al eerder vertrokken en had een vlucht via Helsinki genomen, hij stuurde, toen wij nog op Schiphol waren, al een sms dat hij in Riga al aan een biertje zat.
Toen wij na een probleemloze vlucht om 22,45 u. plaatselijke tijd landen stond Johan ons in de aankomsthal al op te wachten, met 2 busjes gingen we vlot naar ons hotel, waar we na enkele misverstanden allen de kamers vonden.
We besloten deze reisdag met een biertje op het dakterras van ons hotel, het was wel erg koud maar het uitzicht was hartverwarmend.

Zaterdag hebben we na een stevig ontbijt de expo opgezocht om de startnummers op te halen en kregen hier ook nog een leuk rugtasje voor de kleding die bij de start dan bewaard wordt.
De rest van de dag hebben we het historische centrum van Riga bezocht, de meeste oude gebouwen zijn na de Sovjet periode weer gerenoveerd. ’s middags maakten we nog een boottochtje op de rivier.

De marathon en halve marathon ging zondagmorgen om ½ 9 van start, omdat de 5km. Pas om 12.30 u. van start ging kon ik op de brug over de rivier nog enkele foto’s van groepsgenoten maken, de cadans van de lopers kan ik voelen in het brugdek.
Later zie ik de deelnemers aan de marathon op de weg voor ons hotel voorbij komen, helemaal vooraan loopt Julius Kuto, hoewel deze dappere Keniaan erg zijn best doet het lukt hem niet om de beide motoragenten te passeren, hij finisht later in 2.15.48.
De laatst binnenkomende deelnemer op de marathon is Gar Egil Garasen die finisht in 6.20.37, deze 71 jarige Noor is daarmee 809e die finisht op de marathon.

Na de 10 km. start om 12.30 u. de 5 km., omdat het heerlijk warm en zonnig weer is hoeven we geen trainingspak aan en kunnen we in gevechtstenue naar de start wandelen, bij het binnengaan van het startvak zien we dat deze afstand de meeste deelnemers telt, 9174 om precies te zijn, een toptijd zit er vanwege de drukte dus niet in, temeer daar er ook nogal wat wandelaars en mensen met kinderwagens meelopen, ook lopen er mensen incognito mee b.v. vermomd als Mickey Mouse of als Zanussi wasmachine.
Bij de finish staat Grady, die de 10 km. liep, mij al op te wachten, Yke was toen al lang binnen en troffen we later in het hotel weer.

Nadat we allen weer opgefrist en bijgekomen zijn gaan enkelen met een busje naar het strand en maken wij met ons vieren nog een leuke terras-wandeling.

Maandagochtend regent het als we ontwaken, we hebben het gister heel goed getroffen met het weer, we maken een leuke treinreis naar Sigulda en van daar gaan we met een bus naar het openluchtmuseum met een mooi kasteel en vooral met een leuk café.

Dinsdag is het alweer tijd voor de terugvlucht en gaan we met busjes en taxi’s naar het vliegveld, vlak voor de start vraagt Andries zich nog even af of de startbaan wel lang genoeg is, of er ook vogels in de motoren kunnen komen en of de nooduitgang tijdens de vlucht ook geopend kan worden, maar na enkele uurtjes landen we veilig op Schiphol.